ACT: Prøvefri 10. klasse

10. PRO – alternativ til 10. klasse

Vi appelerer til unge som har lyst til at afprøve deres evner og viden fra 10 års skolegang i en anden setting.

På Svendborg Efterskole tilbyder vi en prøvefri 10.klasse hvor matematik, dansk og engelsk er skiftet ud med projektbaseret undervisning. I timerne arbejder vi aktivt og praktisk med forskellige vinkler og teorier på aktuelle problemstillinger i samfundet.

Vi kommer med inputs til “skævheder” i verden og præsenterer jer for forskellige metoder til at omdanne jeres viden til produktionsopgaver.

10.PRO giver dig mulighed for at lære dig selv og verden bedre at kende, ud fra emner og aktuelle tematikker – med fuld skrue på kreativitet, skabelse og forestillingsevne.

Praktisk undervisning?

Ja, vi tror på andre måder at tilegne sig viden på og vi vil lære jer at omsætte samfundsperspektiver til praktisk erfaring og udtryk. Vi skaber, udfordrer og undersøger hvordan man gennem praktisk/kreativ/kunstnerisk/håndværksmæssig produktion kan påvirke omverden.

• Du lærer nye måder at forstå fag på
  • Du lærer nye praktiske skills / færdigheder
  • Du får trænet at arbejde selvstændigt
  • Du får øvet evnen til at tænke kreativt
  • Du får problemløsningskompetencer
  • Du vil kunne gå fra at have en ide til at føre den ud i livet
  • Du lærer at udvikle dine praktiske og kreative færdigheder.
  • Du får erfaring med en masse samarbejde på kryds og tværs
  • Du er med til at sætte præg på både forløb og produktioner

Så, har du lyst til at skabe og gøre noget, frem for bare at tale om det? Så vil vi rigtig gerne have dig med om bord.

Eksempler på praktisk produktion: events, installation, rap, lyrik, toiletpoesi, novelle, brochure, blog, avis, kogebog, reklame, explainer, doku, film, musikvideo. podcast, sang, poetry slam, radio/hørespil, debat, interview, lydbog, musik, lydkulisse, tegning, foto, collage, maleri, håndarbejde, installation, skulptur, craftivism, klistermærker, bannere, poster, plakater, lysshow, snedkeri, byggeri, hjemmeside, app, spil, animation, bevægelseskor, teater, forumteater, manuskript, dans, demonstration, rollespil, happening, skyggeteater, træningsprogram, mad, køkkenhave, feltarbejde og meget mere…

ACT