Fællesskabet

Fællesskab på Svendborg Efterskole

På Svendborg Efterskole vægter vi fællesskabet højt. Fællesskab betyder for os, at vi inkluderer hinanden i det, vi er sammen om, og at der er plads til forskelligheder. Fællesskab er noget, der opstår over tid, når vi er sammen om forskellige ting. Fællesskab generelt, på linjen, i klasserne og på værelserne.

Kontaktgruppen

På Svendborg Efterskole er du i en kontaktgruppe med ni til 11 andre elever og én lærer hele året. Kontaktlæreren står for kontakt mellem skole og hjem og er din primære kontaktperson på skolen. Alle måltider foregår sammen med kontaktgruppen, og der er ugentlige møder, hvor der bliver diskuteret forskellige ting eller bare hygget.

Forventninger til dit efterskoleår

• “At gå på efterskole var det bedste år i mit liv.”
  • “De venner, jeg har fået på efterskole, er venner for livet.”

Der bliver sagt meget godt om et efterskoleophold, og der sker helt fantastisk meget på sådan et år. Mange, der har gået på efterskole, fortæller positivt om det, og som noget, der har påvirket dem meget.

Et efterskoleophold er dog mere end fede oplevelser med jævnaldrende. Et efterskoleophold er også fedt, fordi det er intenst, fordi man står på egne ben, fordi man skal håndtere konflikter uden mor og far i baghånden, og fordi man derigennem lærer helt utrolig meget om andre, men også om sig selv – og så er det også fedt, fordi man kommer så utrolig tæt på så mange mennesker, når man bor sammen.

Vi har forventninger til dig, når du kommer til os, og det handler i høj grad om, at du skal tage medansvar for dig selv og dine kammerater. Vi forventer, at du kommer og snakker med os, og vi forventer, at du viser rummelighed i forhold til de forskelligheder, du støder på.

Vi regner også med, at du har forventninger til os. Dem vil vi gerne høre.